Trenutno vreme - 12.12.2018 u 19h
Oblačno
Pravac vetra: W
Brzina vetra: 2 m/s
Vlažnost: 92 %
Temperatura: -8 °C
Visina snega: 30 cm
Pritisak: 824.7 hPa

Izvor: RHMZ Srbije
05.12.2018

Saveti za vožnju zimi u planinskim predelima

Vožnja u zimskim uslovima predstavlja veliki izazov kako za vas kao vozača tako i za vaš automobil. Hladno vreme, sneg, led i loša vidljivost na najsuroviji način testiraju granice mehaničkih sposobnosti vašeg automobila, a pored toga testiraju i vaše sposobnosti za volanom. Zbog toga je veoma važno da budete izuzetno pažljivi i koncentrisani tokom vožnje u takvim vremenskim uslovima i stanju na kolovozu, a podjednako je važno da vaš četvorotočkaš bude adekvatno opremljen i u dobrom stanju da odgovori svim izazovima.

 

Saveti za vožnju zimi u planinskim predelima - HopNaKop Kopaonik

Prema podacima MUP-a Srbije, najveći broj saobraćajnih nesreća dešava se baš u zimskom periodu, a najčešći uzroci zbog kojih dolazi do nezgoda su neprilagođena ili nepropisna brzina, psihofizičko stanje vozača, neispravnost vozila i puta, neustupanje prava prolaza, ali i brojne nepropisne radnje u saobraćaju, kojima vozači nepromišljeno pribegavaju kako bi skratili vreme putovanja i brže stigli na odredište.

Pred vama je nekoliko praktičnih saveta kako najbolje da pripremite i prilagodite svoj automobil za zimsku vožnju i sve ono što bi trebalo da znate kada je u pitanju vožnja po ledu, snegu i generalno planinskim predelima.

Šta je sve potrebno proveriti i pripremiti za vožnju u planinskim predelima?

Loša vidljivost na putu, klizava ili nedovoljno raščišćena saobraćajnica mogu da predstavljaju veliki problem za sve, pa čak i za najiskusnije vozače. Dodatna opasnost može biti vožnja u planinskim predelima, pogotovo ukoliko prvi put putujete na neku destinaciju, pa vam putevi nisu dovoljno dobro poznati. Zbog toga je neophodno obezbediti da vaše vozilo bude u dobrom i funkcionalnom stanju kako bi na pravi način moglo da se nosi sa svim poteškoćama na putu koje nastaju tokom zimskog perioda.

Pre vožnje po planinskim područjima morate – obezbediti adekvatnu zimsku opremu, proveriti kočnice, proveriti akumulator, proveriti imate li sav potreban alat za slučaj kvara na vozilu, proveriti u kakvom je stanju vaš rezervni točak, poneti više hrane, prikladnu odeću i sredstva za prvu pomoć, proveriti vremenske uslove i stanje na putu na tom planinskom području i pametno izabrati rutu. Kada stignete na planinu, posebnu pažnju obratite na vožnju u krivinama, posebno ukoliko vam nešto zaklanja pogled.

Najvažnija stvar – odgovarajući pneumatici i adekvatna zimska oprema

Zakon o bezbednosti u saobraćaju predviđa da je od 1. novembra do 1. aprila u našoj zemlji obavezna upotreba zimskim pneumatika na sva četiri točka. Kada kažemo zimski pneumatici mislimo na one gume koje na gazećem sloju moraju imati šare duboke najmanje 4 mm. Pored toga što takvi pneumatici znatno olakšavaju vožnju zimi i čine je bezbednijom kada na putu ima snega, leda i poledice, poštedeće vas i plaćanja kazne ukoliko se ne pridržavate pomenutog zakona.

Ukoliko putujete na planinu svojim automobilom i ukoliko vas očekuje vožnja po planinskim predelima obavezno je da u svom prtljažniku imate lance ili ostale uređaje za povećanje trakcije. Propisi nalažu da se zimski lanci za gume koristite samo u slučaju kada na kolovozu ima snega i kada je postavljen saobraćajni znak, što će svakako biti slučaj ukoliko ste se zaputili na Kopaonik.

 

Kako se na pravi način postavljaju lanci za sneg?

Postavljanje lanaca nije težak posao i prilikom njihove kupovine uvek se dobija odgovarajuće uputstvo za njihovo montiranje. Međutim, kada se nađete u situaciji da prvi put samostalno stavljate lance, a vremenski uslovi oko vas su loši, postavljanje lanaca vam svakako neće delovati toliko jednostavno. Često se dešava u praksi da nestručno postavljeni lanci oštete određene delove na motornom vozilu i tako stvore dodatne probleme vozačima.

Da ne biste imali takvih problema, evo uputstva kako se montiraju lanci za sneg na automobilu.

  • Lanci za sneg se sastoje iz dva dela – levog i desnog. Svaki deo ima svoj kompleks lanaca koji ide oko leve, odnosno desne strane točka.
  • Potrebno je glavnu sajlu (plastificiranu) provući iza točka i razgraničiti levi i desni kompleks lanaca – svaki na svoju stranu.
  • Krajeve sajle treba spojiti iznad točka i lance prebacite preko gazećeg sloja gume – ka spoljnom delu felne.
  • Zakačite unutrašnji obojeni kraj lanca za crvenu kukicu.
  • Povucite kraj crvenog lanca na kome se nalazi gumeni rastegljivi deo i kroz kukicu zategnite lance za sneg što je više moguće.
  • Nakon zatezanja, crni gumeni deo zakačite na najudaljeniji deo naspram kukice.
  • Ukoliko lanci nisu potpuno zategnuti, ono što treba da uradite jeste da se lagano krećete vozilom desetak metara i ponovite poslednja dva koraka, s tim što ćete sada moći više da zategnete crveni lanac s gumenim krajem.
  • Kada upravljate vozilom sa postavljenim lancima budite posebno oprezni i nemojte prelaziti brzinu od 50 kilometara na sat.
  • Ukoliko prelazite veći broj kilometara sa postavljenim lancima, povremeno zaustavite vaše vozilo i izvršite proveru da li lanci stoje kako je predviđeno.
  • Skinite lance za sneg čim dođete na očišćeni asfalt. U slučaju da vozite s lancima po asfaltu, može doći do njihovog oštećenja ili pucanja i nemogućnosti kasnijeg korišćenja, kao i do oštećenja delova vozila.

Proverite da li ja akumulator dovoljno napunjen

Opšte je poznato da se po hladnom vremenu i minusu akumulator znatno više troši nego što je to slučaj u normalnim vremenskim uslovima, pa je samim tim i motoru teže da startuje. Zato je preporuka da svake godine pre zimskog perioda proverite stanje vašeg akumulatora. Kvalitetan akumulator je izuzetno važan, pa ako je potrebno nabaviti novi, definitivno jeste preporučljivo uložiti nešto novca ako planirate vožnju u uslovima izuzetno niskih temperatura sa snegom na putu, kao što je slučaj u planinskim predelima. Akumulator koji je u dobrom stanju, biće vam od velike pomoći ako se kojim slučajem zaglavite u snegu, pa morate da verglate dok ne izbavite automobil iz snega.

Šta uraditi ukoliko se automobil zaglavi u snegu?

Vožnja po snegu može biti veoma neprijatna, a ako se dogodi da se zaglavite u dubokom snegu, prvo pravilo je da ne paničite i da ne vrtite gume u snegu i dajete veliki gas. Tako možete još više da se zakopate u sneg. Umesto toga, ubacite u najnižu brzinu i polako pokušajte da se pomerate napred-nazad dok ne pređete snežne prepreke oko sebe. Ako to ne uspe, pospite malo soli po gumama i oko njih.

Kada točkovi suviše proklizavaju, pokušajte da krenete u drugoj brzini. Takođe, ukoliko vaš automobil ima “prednju vuču”, pomerajte volan levo-desno kako biste razgurali sneg. Istovremeno idite malo napred, malo nazad, kako bi pokušali točkove da dokopate do čvrste podloge. Ukoliko vozite automobil sa zadnjom vučom, onda se trudite da vam gepek, tokom zimskih dana, bude puniji nego inače, pošto teret na zadnjim točkovima može biti od koristi prilikom izvlačenja iz snega.

Ukoliko ništa od navedenog ne daje rezultate, pokušajte sa patosnicama. Ubacite ih ispod pogonskih točkova kako biste osigurali nešto čvršću podlogu i veće trenje. Nemojte se nervirati ukoliko vam točkovi samo provrte i odbace patosnice nekoliko metara dalje, a auto ostane zakopan u mestu, već pokušajte ponovo. Sredstva za odmrzavanje ili pranje stakla takođe mogu da pomognu kako bi otopila sneg oko guma, ali ona se savetuju tek kada ništa drugo ne uspe.

O čemu je još važno voditi računa

Kočnice moraju biti u odličnom stanju, pogotovo kada je u pitanju vožnja po klizavim i nepristupačnim kolovozima. Takođe, vidljivost tokom zimske vožnje kvari često zamagljivanje unutrašnjosti vozila, uglavnom zbog loše ventilacije ili problema sa grejanjem. Zato proverite sistem za grejanje i ventilaciju, zamenite filter kabine i očistite lišće i prašinu sa usisnika za vazduh, i obavezno proverite nivo tečnosti u sistemu za hlađenje.

Vožnja u zimskim uslovima je zahtevna, ali uz poznavanje osnovnih pravila i dobru koncentraciju, izbećićete mnoge opasne i neprijatne situacije. Na taj način možete smanjiti rizik i opasnost u saobraćaju. Automobil, pre svega, mora da bude tehnički ispravan, u tom smislu treba prvenstveno proveriti kočnice, točkove, uređaje za osvetljavanje, akumulator, brisače i temperaturu smrzavanja tečnosti u sistemu za hlađenje.

Oprezni u zimskoj vožnji posebno budite i na skretanjima jer promena pravca može biti rizična kada su na putu sneg ili led. U naseljenom mestu vozite pažljivo na pešačkim prelazima obojenim žutom ili belom bojom, po kojoj su točkovi znatno klizaviji. Vožnja po snegu zahteva znanje, iskustvo, oprez, odgovornost i visok nivo saobraćajne kulture, stoga usvojite neki od navedenih saveta i srećan put!

Komentari

comments powered by Disqus